EUROVISION 2024

Kan vi förutspå vinnaren?

EUROVISION 2024

Kan vi förutspå vinnaren?

Eurovision 2024

Good evening Europe! Snart ekar den klassiska öppningsfrasen i Malmö Arena när den stora finalen av musiktävlingen Eurovision Song Contest går av stapeln den 11 maj, 2024. Men kan vi redan nu förutspå vilket land som vinner?

Growth byrån Maia Marketing har undersökt intresset för respektive bidrag utifrån sökningar på Google, antalet streams på Spotify och visningar på YouTube. Utifrån resultatet av datainsamlingen kan vi redan nu kanske veta vilket land som kommer stå som segrare.

And the points go to…

Tydlig topp 3

Vårt intresse lämnar spår online redan innan första deltävlingen i Eurovision Song Contest 2024 dragit igång. När vi summerar intresset sett till andelen globala sökningar på artist och låtnamn på Google, streams på bidraget på Spotify och visningar på bidragets officiella musikvideo på YouTube, då har vi redan nu ett resultat med en tydlig topp 3 som placerar sig i toppen på flera plattformar.

And the winner is…

The Netherlands! 🇳🇱

Låter vi vårt intresse på Google, Spotify och YouTube visa vägen – då står det klart att artisten Joost Klein med låten “Europapa” från Nederländerna vinner Eurovision Song Contest 2024.

Nyfiken på att se hur intresset ser ut per plattform? Läs vidare!

GOOGLE

Om Google sökningar skulle ge poäng

I denna analys har vi tagit en närmare titt på det globala sökintresset på för varje bidrag. Om genomsnittliga antalet googlingar på ett lands låt [artist + låtnamn] hade gett poäng i tävlingen, då hade Frankrikes bidrag “Mon amour” med artisten Silmane stått som segrare detta år.

Jämför vi resultatet för Google med slutresultatet i undersökningen så har det skett en rockad i topp 5, där nu Nederländernas bidrag hamnar på en tredjeplats. Så skulle bara intresset på Google räknats hade vi begett oss till Frankrike nästa år.

SPOTIFY

Om antal streams skulle ge poäng

Vänder vi blicken till intresset på Spotify och vilka låtar som vi globalt har lyssnat på mest sen de släpptes på streamingtjänsten, då hade vi istället sagt grattis till Italien som hade kammat hem segern.

Även här känner vi igen länderna i topp 3, men att en liten switcheroo har skett i toppen, där Italien har en ordentlig andel i streams jämfört med konkurrenterna. Av alla streams på Eurovision-bidragen så har Italiens bidrag över 58 miljoner lyssningar, motsvarande dryga 22% av alla bidrags totala lyssningarna. Det är 2.5 gånger (!) mer än trean Frankrike med sina 23 miljoner lyssningar.

YOUTUBE

Om antal visningar skulle ge poäng

Sist men inte minst, om intresset på YouTube skulle avgöra, ja då hade det inte blivit någon nagelbitare. Nederländernas bidrag har överlägset flest visningar på sin officiella musikvideo med 22.7 miljoner visningar.

Bästa bidraget eller bara en otroligt sevärd musikvideo? Det återstår att se, men att det är bidraget som fått mest ögon på sig på YouTube. Andraplatsen Ukraina har ynka 5.3 miljoner visningar jämfört med ettan, följt av Israels bidrag med 5.2 miljoner visningar.

Så skulle YouTube dela ut poäng på lördag, då hade det utan tvekan varit Nederländerna som står som vinnare!

Hur går det för Sverige?

Huvudsaken är att ha roligt, eller vad brukar man säga? Om vi låter datan spå framtiden så kommer Sverige kamma hem en åttonde plats i Malmö på lördag. Enligt popularitet på Spotify är Sveriges bidrag det femte mest lyssnade. Dock är sökintresset inget som står ut i mängden. Men vi hoppas såklart på en unforgettable placering – heja Sverige!

Vill du läsa fler analyser likt denna?

Prenumerera på Maias nyhetsbrev och du blir först med att få veta när vi släpper nästa analys. Dessutom delar vi massa tips inom digital marknadsföring och bjuder in till våra populära webinars!

Sammanfattning

Maia Marketings undersökning av sökbeteendet och lyssningar pekar mot att bidraget “Europapa” med artisten Joost Klein från Nederländerna blir vinnare av Eurovision Song Contest 2024. Detta är det bidrag som sammanslaget har störst andel av intresset på de tre plattformarna.

Övriga topprankade länder är Italien på en andraplats och Frankrike på en tredjeplats.

Vår analys av möjlig vinnare i Eurovision Song Contest 2024 är en spännande gissning baserad på data och trender. Såklart kan bidragen ha en lokal popularitet och TV-tittarna kan inte rösta på sitt eget land. Men sett till vad folket (globalt) gärna lyssnar på så är det Nederländerna som är den givna vinnaren.

Så nu väntar vi med spänning! Har vi förutspått rätt?

Hur kom vi fram till resultatet?

Sökningar på Google

Bidragets andel av den genomsnittlig mängden globala googlingar på “artist + låtnamn”.

Källa: Google Keyword Planner och Ahrefs

Spotify streams

Bidragets andel av totalt antal streams på alla bidrag.

Källa: Spotify

YouTube visningar

Bidragets andel av totalt antal visningar av den officiella musikvideo som publicerats på Eurovision Song Contests officiella YouTube-kanal.

Källa: YouTube

Om Maia Marketing

Maia Marketing är en Stockholmsbaserad Growth byrå som bland annat har experter inom sökmotoroptimering (SEO). Vårt fokus ligger på att driva digital tillväxt genom datadriven digital marknadsföring. Vi kallar också oss själva för ett digitalt kunskapshus där vi mer än gärna delar med oss av vår kompetens. Bland annat genom att utbilda framtidens experter på några av Sveriges främsta skolor.

Kontakta oss