Ofta när vi pratar om off-page SEO så är det länkar vi pratar om, men det finns fler sätt att jobba med sin off-page SEO. Här går vi igenom några av dem, samt vad skillnaden faktiskt är mellan off-page SEO och on-page SEO.
Off-page SEO vs On-page SEO
Off-page och on-page SEO är lika viktiga i ett SEO-arbete men generellt brukar man säga att on-page arbetet är det första man gör.
Off-page SEO
Är det arbete som sker utanför din webbplats så som externa länkar och omnämnanden från andra webbplatser. Det här arbetet är svårare att kontrollera eftersom att det kräver ett samarbete på något sätt med andra utanför din verksamhet.
On-page SEO
Är den delen av SEO som du själv kan kontrollera för att ranka högre, som till exempel ditt innehåll, titlar, hur och vilka sökord du använder, dina URL:er och interna länkar.
Vill du lära dig mer om SEO? Läs våra inlägg 7 viktiga delar i en SEO-text och Så använder du Google Search Console
Varför Off-page SEO?
Off-page SEO är ett arbete som kräver tålamod och tid men det är här du bygger upp din varumärkeskännedom på ett trovärdigt sätt. Det görs genom att konsekvent jobba på att förmedla ett budskap som sedan kopplas ihop med ditt företag. Målet här ska vara att även folk utanför din kundkrets bör veta om vad ditt företag heter och står för.
Lite längre ner nämner vi några konkreta exempel på hur du kan jobba på din varumärkeskänndedom.
En annan anledning till varför man ska jobba på sin off-page SEO är för att stärka sin Domän och Page Rating. Ju högre domänrating din webbplats har desto mer trovärdig blir den i Googles ögon, det i sin tur kan göra det lättare för dig att ranka i sökfältet även på konkurrenskraftiga sökord.
Off-page SEO skapar också möjligheten för en bredare organisk exponering i form av att ditt varumärke syns och hörs på flera ställen utanför din webbplats.
Jobba med Off-page SEO
Det finns flera sätt att jobba med sin off-page SEO, ett av de mest kända sätten är att bygga externa länkar. Nedan tar vi upp tre viktiga saker att tänka på vid länkbygge och några andra möjligheter som kan vara bra att implementera i ditt off-page arbete.
Bra att tänka på vid länkbygge
Att bygga länkar är processen att få andra webbplatser att länka till din webbplats. Det är en viktig del av sökmotoroptimering eftersom sökmotorer använder länkar för att bedöma webbplatsers trovärdighet och popularitet. Genom att få relevanta och högkvalitativa länkar kan din webbplats få ökad synlighet och rankning i sökmotorresultaten.
Det finns några saker som är bra att tänka på när man gör sitt länkbygge för att man ska lyckas så bra som möjligt
Auktoritet
Hemsidan som länkar till dig, är den pålitlig och säker? Oftast är en hög domänauktoritet en indikation på en betrodd webbplats.
Detta går enkelt att se genom olika gratis plugins till Google Chrome;
Relevans
Det är viktigt för användarupplevelsen och för Google att länkar ger ett mervärde för besökarna. Tänk därför på att be om länkar från en hemsida som har liknande innehåll som ditt eget.
Placering
Var är din länk placerad på hemsidan? Fördel är om länken är placerad högt upp på sidan och är placerad på ett framträdande sätt som gör det enkelt att klicka in till din sida.
Icke länkbaserad off-page SEO
Förutom att jobba med länkar så finns det en rad olika saker du kan implementera i ditt arbete med off-page SEO, här kommer en lista på några av dem:
Varumärkesbyggande
Dessa metoder är för att bygga förtroende för din verksamhet både för Google men också för kunder och besökare.
Mentions
Att få mentions på olika hemsidor och sociala medier även om det inte genererar en länk är alltid värdefullt eftersom att det skapar kännedom om din verksamhet.
Det gör att både besökare och Google får upp ögonen för ditt varumärke.
Några sätt att få en mention är att skriva och dela bra innehåll som andra verkligen uppskattar och delar med sig av. Du kan också bygga relationer med influencers, bloggare eller andra företag inom din bransch som delar med sig av ditt innehåll eller nämner er verksamhet och/eller relation i olika branschrelaterade syften.
Omdömen/recensioner och ta väl hand om negativa recensioner
Att få omdömen är ett bra sätt att få nya kunder att känna sig tryggare med att välja just din verksamhet framför en annan, förutsatt att era omdömen är bra. Men får ni sämre recensioner är det viktigt att ta hand om dem och svara offentligt för att även där ge en känsla av hur din verksamhet bemöter problem som uppstår.
Engagera dig och ha hög närvaro på sociala medier
Att vara närvarande på sociala medier på olika sätt ger också kunder en möjlighet att lära känna dig, din verksamhet och era värderingar. Detta är ett sätt att skapa förtroende för ditt varumärke.
Exponering
De här metoderna handlar mer om att skapa en kännedom om ditt varumärke så att kunder får en chans att veta om att just ni finns.
Content Marketing
Skapa värdefullt innehåll att dela på dina och andras hemsidor i form av gästinlägg till blogg eller vloggssidor. Ett bra tips är att skapa innehåll på relaterade nyheter som är ett hett samtalsämne inom ditt område. Detta leder in på…
Digital PR
Digital PR är ett fantastiskt sätt att skapa exponering på ett naturligt sätt utan att bli säljig. Genom att använda flera olika digitala kanaler som sociala medier, bloggare och influencers kan du sprida ditt budskap genom publicering av artiklar och pressreleaser.
Det här hjälper dig skapa en positiv varumärkesupplevelse och hantera eventuella kriser i den digitala världen.
Skillnaden mellan content marketing och digital PR är främst att man i digital PR ofta pratar om något nyhetsrelaterat som är värdefullt oavsett vem som skrivit artikeln. De gör att det inte blir direkt relaterat med ert företag men en indirekt exponering då det är ert företag som tagit fram och delat informationen.
Event
Detta är ett mer tidskrävande och ekonomiskt projekt men ett lyckat event kan ge stor spridning och skapa en bra känsla för ditt företag.
➕ Det finns också stora fördelar när de kommer till länkbyggande, inför och efter ett event, speciellt om du samarbetar med andra större aktörer. Innan event kan du skapa en landningssida för eventet med talare, supporters och innehåll för vad eventet innehåller. Detta kan du och samarbetsparterna länka in och ut till varandra på era hemsidor för att sprida eventet och öka antalet besökare både till hemsida men också till eventet. Efter eventet kan ni dela material och skapa nytt innehåll från det som har hänt på eventet som sedan också kan länkas på lämpligt sätt internt och mellan samarbetsparterna.
Podcast
Att göra en egen podcast där ni på företaget pratar om det ni kan bäst. Har ni inte möjlighet att ha en egen podcast, testa att se om du kan få gästa någon annans podcast inom ert område.
Är det värt att satsa på Off-page SEO?
Vad blir effekten av att investera tid och ekonomi i din off-page SEO?
- Genom att bygga högkvalitativa länkar så ökar du dina möjligheter för att ranka högre i sökmotorernas resultat och få in mer trafik.
- Ha hög närvaro i den digitala världen ökar kännedomen för ditt varumärke och kan skapa förtroende som kan leda till fler besökare som väljer dig framför dina konkurrenter.
- Att jobba på företagets varumärkeskännedom och exponering ger dig möjligheter för mer trafik till din webbplats (som i sin tur förhoppningsvis leder till fler konverteringar).
- När du på sikt jobbar på flera delar i din off-page så ökar du troligtvis din domänauktoritet som i sin tur leder till en ökad auktoritet och trovärdighet för din verksamhet.
Behöver du en extra hand i ditt arbete med off-page SEO?
Skulle du vilja diskutera vidare om Off-page SEO och hur det kan hjälpa din verksamhet till ökad kännedom och exponering av din verksamhet? Kontakta någon av våra SEO-specialister så hjälper vi dig.
Kolla gärna också på våra kommande och tidigare webinars för att lära dig mer om olika delar i digital marknadsföring.