Skip to main content

I en uppsjö av olika email metrics att hålla reda på kan det ibland vara svårt att fastställa vilka email metrics/KPIer som är primära och vilka som är sekundära. Därför har jag skapat en lista med några metrics som du med fördel kan prioritera för att få en klar bild över hur bra dina utskick och email-kampanjer presterar. 

CTR – Klickfrekvens 

Vad är klickfrekvens (CTR)? 

Klickfrekvens är en given email metric att ha med i sin priolista. Klickfrekvens eller CTR som den ofta benämns som i email system, är antalet mottagare som klickade på någon av länkarna i ditt mail. Den totala klickfrekvensen mäts på alla dina länkar i mailet, men du kan såklart även bryta ner det och titta på enskilda länkar om det är någon länk som är viktigare än andra.

Vad är en bra klickfrekvens? 

En bra klickfrekvens bör generellt ligga mellan 2-4%. Dock kan det variera beroende på vilken bransch du befinner dig.

Tips! Öka din klickfrekvens genom att enbart använd CTA-knappar som är relevant till mailets innehåll. Försök inte trycka in flera knappar med länkar med olika budskap “bara för att” då det kan ge motsatt effekt. 

Konverteringsfrekvens

Vad är konverteringsfrekvens? 

Konverteringsfrekvens är andelen mottagare som öppnat mailet, klickat på en länk i utskicket och genomfört en önskad åtgärd. En önskad åtgärd från er kan vara allt från att mottagare genomfört ett köp till att de fyllt i ett formulär på er hemsida. För att mäta konverteringsfrekvensen på dina utskick måste du integrera din e-postplattform med det analysverktyg du använder på hemsidan. Så att ni kan följa personen hela vägen från mailet till målet. 

Vad är en bra konverteringsfrekvens? 

Vad en bra konverteringsfrekvens är varierar likt CTR, beroende på vilken bransch ni befinner er i. Men en genomsnittlig konverteringsfrekvens bör vara på mellan 2-5%. 

Varför är det viktigt att mäta konverteringsfrekvensen? 

Förutom att klickfrekvensen är viktig så är det bra att ha en inblick i hur effektiva era mailutskick faktiskt är. Och det får ni reda på genom att mäta hur hög konverteringen är från era emails. På så sätt får ni svar på dels hur högt engagemanget är i mailet och hur effektiva er copy och CTA-knappar är, men också huruvida er content faktiskt leder mottagaren dit ni vill att mottagaren ska gå. 

Bounce rate 

Vad är bounce rate? 

Nu vet vi att klick- och konverteringsfrekvens är viktigt. Men om vi backar några steg. För att se till att mottagaren ens får chansen att faktiskt öppna ditt mail, så måste vi också se över hur många av mottagarna som tar emot mailet i inkorgen. Det gör du genom att granska mailets bounce rate. Bounce rate är andelen emails som “studsar” tillbaka till avsändaren. Det vill säga, andelen mail som inte når mottagarens inkorg. 

Här finns det finns två olika typer av bounce rate att granska och särskilja:

Hard bounce: Beror på att email-adressen är ogiltig eller inaktiv.

Soft bounce: Kan bero på tillfälliga leveransfel, t.ex om mottagarens inkorg är full eller om ditt mail är för tungt. 

Men en viktigt sak att veta är att en bounce rate påverkas oavsett om bouncen är på grund av tekniska fel eller ogiltiga adresser. Om ni upplever att ni har en hög hard bounce rate så kan det bero på att ni har många mailadresser som inte är giltiga, gamla adresser eller adresser med stavfel. 

Hur påverkas du av en hög bounce rate? 

Om du har en hög bounce rate så kan det i värsta fall sluta med att du hamnar i spam/skräpposten direkt hos dina mottagare. Det beror på att du fått ett “dåligt rykte” av email-leverantören och det är givetvis inget drömscenario. Var därför alltid noga med att rensa ut mailadresser som inte längre mottar dina emails eller som är oengagerade. Om inte det hjälper kan du istället införa double opt-in, som innebär att mottagaren måste bekräfta sin prenumeration via sin mail innan de kan få dina utskick. 

Vad är en normal vs hög bounce rate? 

Ambitionen är ju att försöka hålla siffran så nära nollan som möjligt. Jag säger så nära nollan som möjligt eftersom en 0% bounce rate är näst intill omöjligt att uppnå då det finns för många faktorer som kan orsaka det. Enligt en benchmarkstudie som Campaign Monitor gjorde så är en normal bounce rate (inkluderat både hard- och soft bounce) ca 0.7%. Men man brukar säga att allt upp till 2% är godtyckligt. Så om er bounce rate börjar stiga över 2% så bör ni med andra ord granska er lista av mailadresser.

Öppningsfrekvens

Öppningsfrekvens är en viktig metric för någon som jobbar med email marketing. Det är trots allt den procentuella andelen av mottagarna som fått ditt mail och som öppnat det. En öppningsfrekvens brukar främst användas för att avgöra dels hur engagerade ens mottagare är men också för att mäta hur effektiv ämnesraden och pre-headern är. 

Apples Privacy protection påverkar öppningsfrekvensen 

Öppningsfrekvensen som metric har dock successivt blivit mindre trovärdig med tiden. Den främsta anledningen är Email Privacy Protection funktionen som Apple släppte i samband med sin iOS 15 uppdatering. Privacy protection innebär att du som avsändare inte längre kan avläsa korrekt öppningsfrekvens hos personer som använder Apples egen mail och har aktiverat privat-läge. Konsekvenserna för dig som avsändare är att öppningsfrekvensen blir mindre trovärdig och därmed en metric som inte är lika “viktig” längre.

Tips! Om ni inte redan har ett analysverktyg som visar ett estimat på hur många som öppnar med apple mail, så kan ni istället jämföra öppningsfrekvensen nu med hur den var innan iOS uppdateringen i september 2021. Om den har ökat drastiskt så kan ni nog anta att den är påverkad av uppdateringen. Är den däremot relativt lik kan ni bara försöka hålla ett öga på den framöver. 

Avprenumereringsfrekvens (unsubscribe rate) 

Avprenumereringsfrekvens är precis vad det låter som. Alltså andelen personer som mottagit mailet, öppnat det men som valt att avprenumerera. Att mottagare väljer att avprenumererar är helt naturligt och det kommer med största sannolikhet att ske varje gång ni skickar ut en kampanj. Även om det är lite trist att förlora en mottagare så är det bättre att en mottagare faktiskt avregistrerar sig istället för att den slutar öppna mailen, slänger mailet utan att öppna eller i värsta fall kanske spam-markerar.

Hur stor % andel avprenumererar? 

Tänk på att inte gömma undan knappen för avprenumeration. Utan låt den synas i footern så att alla hittar den. Om mottagare som tappat intresset för utskicken inte hittar knappen kommer de istället att antingen slänga mailet eller lägga det i spam. Och det kommer påverka ert varumärkes rykte hos både email leverantören men också hos mottagaren. 

List growth rate

List growth rate är den sista mätpunkten som vi kommer gå igenom, och som är relevant för dig som arbetar med email marketing. Denna metric är antalet nya prenumeranter som tillkommer till er kontaktlista. Många av er där ute har förmodligen målet att få listan av prenumeranter att växa. Så denna metric är givetvis väldigt relevant för alla mail-marknadsförare att hålla koll på.

Hur många prenumeranter bör man få varje år?  

Med tanke på att cirka en tredjedel av din lista avregistrerar sig varje år, bör du också se till att få in mer än 25-30% för att hålla dig i nivå med antalet som avprenumererar.

Så räknar du ut list growth rate

Du kan räkna ut er list growth rate genom att ta antalet nya prenumeranter minus antal avprenumeranter, dela summan av dessa med antalet befintliga kontakter och multiplicera det med 100. 

Exempel hur en normal list growth rate kan se ut under en månad:

Antal kontakter i vår lista: 10 000 st

Nya kontakter: 500 st 

Avprenumeranter: 100 st

 

 500 – 100 

————— = 0,04% x 100 = 4% 

  10 000

Vill du lära dig mer om email marketing och digital marknadsföring?

Vill du veta mer eller ha hjälp att komma i gång email marketing? Kontakta oss på Maia, vi hjälper dig med digital marknadsföring!

Lydia Bergh

MARKETING AUTOMATION SPECIALIST

Lydia är utbildad inom CRM/Marketing Automation(MA) och Copywriting. På Maia hjälper hon våra kunder med främst MA men förser också SEO-specialisterna på byrån med innehåll som presterar.