Skip to main content

Facebook Ads är ett brett verktyg med många möjligheter. Visste du att du inte bara kan annonsera i Facebook-flödet? Utan även på Messenger, Instagram, Whatsapp eller i olika spelapplikationer (Audience Network). Med annonsverktyget kan du driva olika typer av konverteringar, klick, köp, samtal, nedladdningar, visningar, räckvidd. Ja, listan kan bli lång..!

Men hur gör man för att annonsera på Facebook? Vad behöver man veta för att sätta upp kampanjer? Och hur är de uppbyggda? I detta blogginlägg delar vi med oss av grunderna du behöver för att komma igång att annonsera på Facebook.

Grunderna för lyckad Facebook-annonsering

Innan du kan börja annonsera på Facebook är det viktigt att ha koll på lite tekniska bitar. För att annonsera krävs det att du har en Facebook-sida att annonsera från, har du inte det så är det dags att sätta upp en nu.

För att skapa goda förutsättningar i din annonsering krävs en bra uppsatt spårning. Genom att implementera meta-pixel (tidigare Facebook-pixel) på alla webbsidor du vill annonsera mot och använda UTM-taggning kan du med hjälp av exempelvis Google Analytics 4 följa upp kampanjerna och ta med de insikterna till kommande kampanjer.

Kampanjstrukturen

En Facebook-annons är uppbyggd i tre nivåer:

  • Kampanj
  • Ad set
  • Annons

I kampanj-nivå ställer du in övergripande delar för kampanjen, så som målsättning och kampanjens namn. I ad set-nivå ställer du in dina olika inriktningsmetoder för annonseringen, detta inkluderar konverteringsplats, budget, schema, målgrupp och placeringar. Till sist i annons-nivå ställer du in hur annonsen ska se ut, vilket format Facebook-annonsen ska presenteras i, annonsinnehållet samt vart länken ska leda.

Hur sätter man upp en Facebook-kampanj?

Kom igång med Facebook-annonsering genom följande steg:

  • Skapa kampanj
  • Definiera ditt mål
  • Konvertering
  • Budget och schema
  • Hitta din målgrupp
  • Placeringar
  • Välj format och skapa annonsmaterial
  • Kontrollera, publicera och optimera

Annonsera på Facebook med en steg-för-steg guide i verktyget

Nu vet du vilka olika steg som krävs för att sätta upp en Facebook annons, låt oss dyka ner i de olika stegen.

1.  Skapa kampanj

Börja med gå in i Facebook Ads manager och skapa en ny kampanj genom att välja den gröna knappen “+ Skapa” i fliken Kampanj.

Facebook annonsering exempel

2. Definiera ditt mål

Facebook har sex olika annonsmålsättningar, välj det som passar bäst utifrån din målsättning. Så vad vill du uppnå med din nya kampanj? Facebook kommer utifrån ditt valda mål anpassa dina möjligheter och alterna

tiv för att bygga upp din kampanj. Men även att Facebooks maskininlärning och AI kommer försöka hjälpa dig att optimera dina annonsers synlighet utifrån insamlat resultat.

Alla bildexempel från verktyget är utifrån målsättningen trafik.

Annonsera på Facebook kampanjmål

Medvetenhet
Målet hjälper dig att nå de personer som med störst sannolikhet kommer ihåg din annons. Medvetenhet kan hjälpa potentiella kunder att bekanta sig med ditt företag.

Detta kampanjmål passar bra till: Räckvidd, varumärkesmedvetenhet, videovisningar och medvetenhet om butiksplats.

Trafik
Använd trafik om du vill öka trafiken till din app eller webbplats.

Detta kampanjmål passar bra till: Länkklick, visningar av landningssida, samtal samt Messenger och Whatsapp.

Interaktion
Med interaktion når du de personer som med störst sannolikhet interagerar med ditt företag. Det kan vara att nå personer som tittar på dina videor, skickar meddelanden eller annan liknande interaktion.

Detta kampanjmål passar bra till: Messenger, Instagram och Whatsapp, videovisningar, inläggsinteraktion och konverteringar.

Leads
Vill du få in nya registreringar till nyhetsbrev? Med leads når du de personer som mest sannolikt delar mer sig av sina uppgifter till ditt företag. Det kan exempelvis vara att fylla i ett formulär eller att ringa ditt företag om du samlar in leads på det sättet.

Detta kampanjmål passar bra till: Snabbformulär, messenger, konverteringar och samtal.

App-kampanj
App-kampanj passar väldigt bra om ni äger en app och vill att er målgrupp ska ladda ner appen och interagera sig och/eller genomföra en konvertering.

Detta kampanjmål passar bra till: Appinstallationer och apphändelser.

Försäljning
Med försäljning som målsättning når du personer som med störst sannolik genomför ett köp av dina produkter eller tjänster. Du kan använda målsättningen om du exempelvis driver en e-handel eller vill att en besökare ska genomföra en konvertering på din webbsida.

Detta kampanjmål passar bra till: Konverteringar, katalogförsäljning, samtal samt Messenger, Instagram direktmeddelande och Whatsapp.

3. Konvertering

Välj din plats för konvertering. Här väljer du vart du vill leda trafiken.Annonsera på Facebook trafik mål

4. Budget och schema

Nu är det dags att välja en budget för din annons. Här anger du vilket belopp du vill spendera på annonsen samt start- och eventuellt slutdatum för perioden.

Budget kan du antingen ställa in på ad set-nivå eller kampanjnivå. Det beror på hur du byggt upp din kampanj och vill fördela din budget mellan dina ad sets och målgrupper. Om du skulle vilja att Facebook fördelar din kampanjbudget mellan olika ad sets baserat på resultat passar det att ställa in en budget på kampanjnivå. Vill du istället ha högre kontroll av din budget och fördela budget mellan dina ad sets kan du ställa in budget på ad set-nivå.Annonsera på Facebook budget

5. Välj din målgrupp

I detta steg är det dags att välja din målgrupp för kampanjen. Har du sedan tidigare sparat en målgrupp kan du välja den enkelt och allt fylls i automatiskt. Om inte  skapar du enkelt en ny målgrupp utifrån geografi, demografi, intressen och beteenden.

Du kan även välja att annonsera genom retargeting och lookalike-målgrupper. För att göra det krävs det att du har en Meta-pixel implementerad.

Pro tip: Gör en målgruppsanalys innan du väljer att sätta upp din kampanj. Det underlättar din kampanjuppsättning och ger dig bättre förståelse i hur du ska anpassa kampanjens inställningar och funktioner utifrån dina mål. Har du tidigare data att utgå ifrån rekommenderar vi att du tittar på vad som fungerat bra eller mindre bra tidigare. Då får du en bra utgångspunkt att utgå ifrån och kan hämta insikter därifrån.

Annonsera på Facebook målgrupp

6. Placeringar

Nu är det dags att välja var dina annonser ska visas. Du kan välja mellan automatiska placeringar där Facebook själva visar dina annonser på olika plattformar och placeringar utifrån vad som sannolikt ger bäst resultat (utifrån ditt kampanjmål). Eller så väljer du manuella placeringar och bestämmer själv vilka plattformar och placeringar som passar ditt mål bäst.

Annoncera på Facebook placeringar

7. Välj format och skapa annonsmaterial

I annonsfliken börjar du med att välja det format du vill använda för ditt innehåll. För varje målsättning finns det olika många format att välja på, se vår guide om Facebook Ads format om du vill veta skillnaden mellan de olika formaten och hur du bäst kan använda dem. För att få till en lyckad kampanj krävs även ett bra annonsmaterial, detta byggs upp i fyra steg: kreativ, rubrik, text och CTA.

Kreativ
Ju mer visuellt attraktivt ditt innehåll är, desto större möjlighet att din Facebook-annons är effektiv och driver länkklick, nedladdningar, köp etc. beroende på vald målsättning. Fånga målgruppens uppmärksamhet, skapa en scroll stopper med hjälp av bland annat utstickande färger. Att fånga tittare med en stark öppning och visa upp ditt varumärke eller produkt tidigt sätter ditt företag i tittarnas sinnen och håller dem engagerade. Våga testa olika format och kreativ för att hitta det som passar din målsättning bäst.

Rubrik
Håll rubrikerna tydliga, korta och relevanta för att få fram vad annonsen handlar om.

Text
Det finns många olika sätt att tänka på när man skriver text till sin Facebook annons. Vi har samlat 5 användbara tips för att skriva bra Facebook Ads copy som du kan använda dig av.

CTA
Välj en Call-to-Action som uppmuntrar till att utföra den åtgärd du önskar. Vill du exempelvis få nedladdningar av din app väljer du CTA “Ladda ner”.

UTM
När ditt annonsinnehåll är färdigt är det dags att välja vart du vill dirigera personer som klickar på din annons. Här är det viktigt att du sätter upp en url med UTM-taggning (Urchin Tracking Module), en förlängning av url:en som gör det enklare att följa upp annonseringen.

Pro tip: Glöm inte bort att förhandsgranska annonsen så du ser hur den ser ut för mottagaren.

8. Kontrollera, publicera och optimera

Kontrollera gärna uppgifterna en extra gång innan du publicerar innehållet. När du har klickat på publicera skickas annonsen på granskning hos Facebooks annons-team och blir oftast klar inom 24 timmar. Det kan gå fortare eller ta längre tid beroende på hur din kampanjuppsättning ser ut. Vill du schemalägga din kampanj kommer annonserna starta först då, vid valt startdatum.

Men är det bara att låta annonsen rulla nu när den är publicerad? Nej inte riktigt! Nu måste du se över hur dina annonser presterar och optimera din kampanj utifrån ditt resultat. Det lättaste är att komma igång med annonsering på Facebook. Men att vårda, underhålla, testa, utvärdera och optimera din kampanj är det svåra. Vår starkaste rekommendation är att du utgår från kampanjens insamlade data och resultat. Det kan endast göras genom uppsättning av mätning, och det kan göras på olika sätt.

Bonus: Hitta inspiration i Ad library

Ett extra tips är att använda sig utav Ad library. Ett gratis verktyg som erbjuder möjligheten att söka i en samling av pågående annonser i Meta. Här kan du hitta andra företag hur deras annonser ser ut. Det är en bra metod för att se hur dina konkurrenter gör och för att inspiration i vad du kan tänka på i ditt eget arbete.

Avslutningsvis

Nu har du bra grund och de viktigaste kunskaperna för att sätta upp en Facebook annons. Men för att kunna mäta datan annonseringen genererar är det viktigt att se till så din spårning är korrekt uppsatt, detta genom ett analysverktyg som Google Analytics 4 (GA4). Därefter behöver du sätta upp din meta-pixel (tidigare Facebook-pixel) på alla webbsidor du vill annonsera mot. Samt att använda UTM-taggningen på alla dina länkar i annonsen.

Vill du lära dig mer om Facebook Ads och digital marknadsföring?

Nu har du lärt dig hur du kommer igång med annonsering på Facebook och vikten av att mäta dina kampanjer för bättre resultat. Spana gärna in våra webinars och tidigare blogginlägg för att lära dig mer om digital marknadsföring! Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till någon av oss på Maia!

Emma Skanvik

DIGITAL CONTENT SPECIALIST

Emma är kreativt lagd och har som digital content specialist en känsla för både bild och rörligt. Utöver själva skapandet är hon intresserad av hur man presterar bäst inom Sociala Medier, både köpt och organiskt.